Beleggen.nl Markt MonitorMarkt Monitor

Dutch Bros en twee andere aantrekkelijke aandelen

Er zijn nog betaalbare aandelen te vinden. Je moet alleen net even buiten de gebaande paden durven kijken. James Brumley van The Motley Fool deelt drie van zijn favorieten.

Dutch Bros en twee andere aantrekkelijke aandelen

De beurs heeft sinds het dieptepunt in april een stijging van 35% achter de rug, waardoor veel aandelen inmiddels fors zijn gewaardeerd. Voor veel beleggers is het lastig om op dit moment enthousiast te worden over nieuwe aankopen, simpelweg omdat veel koersen aan de hoge kant zijn.

Maar dat geldt zeker niet voor alle aandelen. Er zijn nog steeds interessante bedrijven die tijdelijk achterblijven op de markt, en dat biedt kansen voor wie verder kijkt dan de hype. Dit zijn drie favoriete aandelen van de analist bij The Motley Fool:

Dutch Bros: koffie met een Hollands smaakje

Al dertig jaar domineert Starbucks de koffiemarkt in de VS, en ook internationaal heeft het bedrijf zijn naam gevestigd. Het succes kwam voort uit een premium-ervaring die in alle coffeeshops hetzelfde aanvoelde: herkenbaar, strak, verzorgd. Maar de tijden veranderen. En met de tijd verandert ook de smaak van de consument. Die luxe en gestileerde ervaring raakt uit de mode. Wat mensen nu willen is eenvoud, gemak en een persoonlijke touch.

En dat is precies waar Dutch Bros op inspeelt. De koffieketen is in 1992 opgericht in Oregon door de Dane en Travis Boersma, twee broers met Nederlandse roots. De naam is een eerbetoon aan hun Nederlandse grootouders. De broers begonnen met een espressokarretje koffie aan de man of vrouw te brengen en hebben sindsdien hun bedrijf uitgebouwd tot een uitdager van Starbucks. 

Dutch Bros is in veel opzichten het tegenovergestelde van Starbucks. Geen zitgelegenheid, geen hippe lounges. Dutch Bros heeft inmiddels 1043 vestigingen, allemaal in de vorm van drive-through kiosken. Klanten krijgen hun drankje rechtstreeks van een medewerker, of "broista" zoals het bedrijf zijn barista’s noemt. Het concept slaat aan, vooral onder millennials en Gen Z. In slechts vier jaar tijd wist Dutch Bros het aantal locaties te verdubbelen. En dat is nog maar het begin.

Met voormalig Starbucks-topvrouw Christine Barone als CEO heeft Dutch Bros zijn groeidoel onlangs verhoogd van 4000 naar 7000 vestigingen. Die groei gaat jaren duren, maar de markt is er klaar voor. Starbucks telt momenteel zo'n 18.300 vestigingen in de VS, maar sluit er honderden. Die terugtrekkende beweging biedt ruimte voor Dutch Bros om het gat op te vullen.

MercadoLibre: het Latijnse Amazon

MercadoLibre wordt vaak de "Amazon van Zuid-Amerika" genoemd, en dat is niet onterecht, al dekt deze bijnaam niet de veelzijdigheid van het bedrijf. Waar Amazon in Noord-Amerika de markt domineert, is Latijns-Amerika veel gefragmenteerder. Toch is MercadoLibre de grootste speler, juist vanwege de breedte van het aanbod.

Van online shoppen tot betalingsverkeer en logistiek, MercadoLibre heeft het allemaal in huis. Onlangs nam het bedrijf zelfs een apotheekketen over om zijn groeiende online farmacie-afdeling te versterken.

Toch is het aandeel recent onder druk komen te staan. Sinds eind vorige maand is het met zo’n 15% gedaald, ondanks een omzetgroei van 34% in het tweede kwartaal tot $6,8 miljard. De daling is vooral te wijten aan zorgen over handelsbelemmeringen en hogere kosten voor verzending in Brazilië, die de winst drukten.

Toch hoeft dat geen slechte ontwikkeling te zijn. Amazon werd juist groot dankzij gratis verzending via Prime. Als MercadoLibre dezelfde koers vaart, zou dat op de lange termijn wel eens in het voordeel van beleggers kunnen uitpakken. Analisten zijn optimistisch: de meesten hebben een koopadvies en het gemiddelde koersdoel van $2896 dollar ligt 35% boven de huidige koers.

Netflix: streamingdienst met een ijzersterke positie

De derde tip betreft Netflix, nog altijd de onbetwiste leider in de streamingwereld. De grootste groeispurt in streaming ligt inmiddels achter ons. Veel platforms, waaronder Netflix, zijn gestopt met het rapporteren van hun abonnee-aantallen, een stilzwijgende erkenning dat het groeitempo afneemt.

Toch blijft Netflix interessant. Het is misschien geen groeikampioen meer, maar het bedrijf domineert de sector nog altijd. Volgens Nielsen had Netflix in de afgelopen maand een marktaandeel van 8,3%, bijna het dubbele van Disney, dat Hulu en Disney+ combineert. Alleen YouTube scoorde hoger, maar dat is grotendeels gratis en loopt op advertenties. Pew Research meldde dat 72% van de Amerikanen met een streamingabonnement toegang heeft tot Netflix. Dat is meer dan er Amazon Prime hebben, dat op 67% blijft steken. Internationaal is Netflix iets minder dominant, maar nog steeds een sterke speler.

Deze marktpositie geeft Netflix een strategisch voordeel. Het bedrijf hoeft geen concessies te doen in samenwerkingen of bundels. De concurrenten hebben Netflix harder nodig dan andersom. En nu Netflix zijn advertentiemodel uitbreidt, komen daar nieuwe kansen bij. Volgens analist Alicia Reese van Wedbush kunnen de advertentie-inkomsten in 2026 zelfs de grootste bron van omzet worden. Netflix wil die inkomsten dit jaar al verdubbelen. Bovendien is Netflix winstgevend en koopt het sinds 2021 eigen aandelen in.

Misschien is Netflix geen groeiaandeel meer in de klassieke zin, maar het is wél een kwaliteitsbedrijf met een ijzersterke positie. En dat maakt de huidige koersdip tot een interessante kans.

Lees ook: De 7 favoriete aandelen van topbelegger Stanley Druckenmiller