Miljoenenboete UBS voor misleiden welvarende klanten
Maandag 11 November 2019
| Bron: ABM Financial News
(ABM FN-Dow Jones) UBS heeft welvarende klanten tien jaar lang misleid en teveel laten betalen voor bepaalde diensten bij transacties en moet in totaal 600 miljoen Hongkongse dollar, of omgerekend zo'n 78 miljoen Zwitserse frank betalen. Dit werd maandag bekendgemaakt door de toezichthouder in Hongkong.
De Hong Kong Securities and Futures Commission zei in een verklaring dat cliëntadviseurs en assistenten van de Zwitserse bank tussen 2008 en 2017 regelmatig te hoge opslagen en extra fees rekenden, die contractueel niet waren afgesproken. De winst die werd behaald, stak de bank in eigen zak.
Daarbij pasten de werknemers van UBS zelfs de rekeningoverzichten voor financiële tussenpersonen van de klanten aan om dit te verbloemen.
In totaal werden 5.000 cliënten van de bank de dupe die voor zo'n 28.700 transacties teveel kosten zouden hebben betaald. Zo werd in obligatietransacties de opslag voor de bank achteraf verhoogd.
Als klanten een order tegen een limiet plaatste, maar de order werd voordeliger uitgevoerd, stak de bank het verschil in eigen zak.
De boete van 600 miljoen Hongkongse dollar bestaat uit een boete van 400 miljoen en 200 miljoen aan compensatie voor de betrokken cliënten.
Een woordvoerder van UBS zei maandag dat het gedrag van de ruim 20 individuen onacceptabel is. Ze zijn dan ook ontslagen.
Het aandeel UBS Group daalde maandag aan de Zwitserse beurs 0,9 procent.
Meld u aan voor de Beleggen.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!