Black Friday valt ongunstig voor Hennes & Mauritz
Maandag 16 December 2019
| Bron: ABM Financial News
(ABM FN-Dow Jones) Hennes & Mauritz heeft in het vierde kwartaal van dit jaar meer omzet geboekt ten opzichte van een jaar eerder. Dit maakte het Zweedse modeconcern maandagochtend bekend.
De omzet van de Zweedse modegroep steeg in de periode september tot en met november met 9 procent tot 61,7 miljard Zweedse kroon, omgerekend circa 5,9 miljard euro. In lokale valuta steeg de omzet met 5 procent.
Over heel 2019 realiseerde H&M een omzetstijging van 11 procent tot 232,8 miljard Zweedse kroon. In lokale valuta betekende dit een groei van 6 procent.
In het vierde kwartaal had H&M te kampen met kalendereffecten. Zo viel Black Friday dit jaar een week later, net voor het einde van de maand november. Als gevolg staat een groot deel van de online omzet tijdens Black Friday pas vanaf december in de boeken. Het betreft volgens H&M een bedrag van ongeveer 500 miljoen kroon. Aangepast voor dit bedrag zou de omzet in het vierde kwartaal op jaarbasis met 10 procent zijn gestegen en met 6 procent in lokale valuta.
Op 30 januari 2020 komt H&M met de volledige cijfers over 2019.