(ABM FN-Dow Jones) De vraag naar de maaltijdboxen van HelloFresh bleef in het tweede kwartaal sterk, geholpen door de lockdownmaatregelen tegen het coronavirus, zodat het Duitse bedrijf zijn eerdere indicatie voor de kwartaalresultaten dinsdag kon bevestigen en de outlook nogmaals verhoogde. Dat meldde de bezorger van maaltijdboxen met verse producten dinsdag.
Op basis van de definitieve cijfers publiceerde HelloFresh dinsdag een omzet van 972,1 tegen 436,7 miljoen euro over dezelfde periode een jaar eerder. Een plus van maar liefst 123 procent.
Het bedrijf zei vorige maand al te rekenen op een omzet tussen 965 miljoen en 975 miljoen euro in het tweede kwartaal.
Ook kwam de omzet daarmee fors hoger uit dan de gemiddelde verwachting van analisten van 789 miljoen euro, die het bedrijf berekende op 13 juli.
Het aangepaste bedrijfsresultaat, of AEBITDA, steeg van 18,3 miljoen euro naar 153,6 miljoen, waarvoor vooraf door de onderneming een bandbreedte van 145 miljoen tot 155 miljoen euro werd voorzien. Destijds lag de verwachting van de markt op 97 miljoen euro.
De groei van het aantal klanten hield gelijke tred met de resultaten. Het aantal actieve klanten kwam in het tweede kwartaal uit op 4,18 miljoen die in totaal 18,1 miljoen orders plaatsten. In het tweede kwartaal van 2019 'stokte' het aantal klanten op 2,18 miljoen met een orderniveau van 8,93 miljoen.
Regionaal bekeken tekende zich in de Verenigde Staten en bij het overige internationale segment een verdubbeling in de resultaten af, waarmee de stijgingen breed werden gedragen.
Outlook
Mede gezien de aanhoudend sterke trend in het zomerseizoen en de opleving van COVID-19 in het lopende kwartaal, verhoogde HelloFresh dinsdag zijn verwachting voor de omzetgroei dit jaar.
Tegen constante valuta rekent HelloFresh op een omzetgroei van 75 tot 95 procent tegen een eerdere bandbreedte van 55 tot 70 procent en zelfs 40 tot 55 procent in een nog eerder stadium.
De verwachting voor de AEBITDA marge gaat naar 9 tot 11 procent, tegen 8 tot 10 procent in juli en 6 tot 10 procent in een raming daarvoor.
Het aandeel HelloFresh sloot maandag 5,3 procent lager.
Bron: ABM Financial NewsBeeld: HelloFresh