(ABM FN-Dow Jones) Marel heeft in het derde kwartaal een hogere marge behaald op een lagere omzet, dankzij sterke resultaten bij de pluimveetak, terwijl de orders relatief stabiel bleven. Dat maakte de IJslandse maker van vleesverwerkingsmachines dinsdag bekend.
De omzet daalde van 312,5 miljoen een jaar eerder naar 287,2 miljoen euro. Omdat het bedrijfsresultaat (EBIT) nauwelijks daalde,tot 44,1 miljoen euro, steeg de marge van 14,2 naar 15,4 procent. De nettowinst daalde met 12 procent tot 29,4 miljoen euro.
ING rekende vooraf op een hogere omzet van 300 miljoen euro bij een lager bedrijfsresultaat van 41,7 miljoen euro. De nettowinst werd voorzien op 27,6 miljoen euro.
"De goede operationele resultaten zijn te danken aan sterke brutowinst door een goede mix, uitstekende leveringsprestaties en lagere operationele kosten", zei CEO Arni Oddur Thordarson. "We zijn bescheiden en optimistisch wanneer we naar de resultaten en de vooruitzichten kijken. De orders in het derde kwartaal en in de eerste negen maanden waren vergelijkbaar met vorig jaar."
Het orderboek stond tegen het einde van het derde kwartaal op 434 miljoen euro, wat 5 miljoen euro minder was dan een kwartaal eerder. ING rekende juist op een toename tot 455 miljoen euro.
De overname van TREIF werd op 8 oktober afgerond en werkte dus nog niet door op de derdekwartaalcijfers.
De pluimveetak, goed voor ruim de helft van de omzet, zag de EBIT-marge stijgen van 18 naar 21 procent. Het EBIT-resultaat steeg van 29,7 miljoen naar 33,3 miljoen, dankzij een gunstige productmix. Er is veel vraag naar dit segment tijdens de coronacrisis, merkte het bedrijf op. De orders waren wel wat minder dan de zeer sterke voorgaande kwartalen.
De vleesdivisie, goed voor 31 procent van de omzet, of 90 miljoen euro, droeg 7,6 miljoen bij aan het EBIT-resultaat. De marge daalde hier van 10,6 naar 8,4 procent. Door de varkensgriep in China was er een dip maar dit gaat nu weer beter, stelde Marel. Visverwerking was goed voor 12 procent van de omzet en had een marge van 7,6 procent, iets minder sterk dan een jaar eerder.
Outlook
Marel houdt vast aan zijn groeidoelen voor de middellange termijn, met een gemiddelde jaarlijkse omzetgroei van 12 procent tussen 201 en 2026. Ook de doelstelling van een brutowinst van 40 procent op de middellange termijn blijft staan.
Bron: ABM Financial NewsBeeld: Marel