(ABM FN-Dow Jones) Prosus heeft in de eerste helft van zijn gebroken boekjaar fors meer omzet en winst geboekt. Dat bleek maandag uit definitieve halfjaarcijfers van de internetinvesteerder met een notering in Amsterdam.
In de zes maanden, die eindigden op 30 september, steeg de omzet met 32 procent tot 12,7 miljard dollar.
In het segment maaltijdbezorging groeide de omzet 141 procent, bij online retail was de groei 70 procent en bij educatieve technologie 54 procent, meldde het bedrijf.
De handelswinst steeg met 43 procent tot 2,7 miljard dollar.
De kern nettowinst steeg met 29 procent tot 2,2 miljard dollar. Vooral de e-ecommerce-onderdelen werden winstgevender, en de grote deelneming in het Chinese Tencent droeg meer bij aan de winst. Prosus kondigde recent al aan een groeicijfer van 23,8 tot 30,5 procent te verwachten. Deze winstgraadmeter acht Prosus zelf de beste manier om de ontwikkelingen bij het bedrijf te kunnen beoordelen.
De vrije kasstroom schoot omhoog van 14 miljoen tot 370 miljoen dollar. Dit was deels te danken aan het dividend van Tencent, dat 81 miljoen dollar steeg, en daarnaast aan lagere verliezen bij maaltijdbezorging en goed beheersing van het werkkapitaal.
"In de tweede helft van de periode herstelden onze bedrijven goed van de aanvankelijke impact van Covid-19 en zij zijn nu fundamenteel sterker dan toen de pandemie begon", zei CEO Bob van Dijk in een toelichting.
Er werd voor 600 miljoen dollar geïnvesteerd in de versterking van de eigen bedrijven.
Uitzonderlijke groei was er bij iFood, waar de omzet met 234 procent steeg. bij Udemy stegen de aanmeldingen met meer dan 409 procent.
Prosus' moederbedrijf Naspers kondigde op 30 oktober al aan tot 5 miljard dollar aan aandelen van Prosus en Naspers in te zullen kopen. Er zullen tot 1,4 miljard dollar aandelen Prosus worden ingekocht en de rest wordt gebruikt voor aandelen Naspers.
Bron: ABM Financial NewsBeeld: Prosus