Duurzaam eten: lekker en lucratief
Maandag 10 November 2014 | Door Robert Schuckink Kool
De markt voor duurzaam geproduceerde voeding groeit al jarenlang stormachtig. Steeds meer consumenten kiezen voor “eerlijke producten”. Hoewel ook mij niet altijd duidelijk is wat daar precies wel en niet onder valt, merk ik dat ik vaker kies voor andere producten dan voorheen. Omdat ik bewuster met voeding omga dan een jaar of vijf geleden. En ik ben zeker niet de enige. Misschien heeft u ook wel zo’n ontwikkeling doorgemaakt!
Ik heb de laatste jaren verschillende keren interviews gelezen met Quirijn Bolle. Hij is de oprichter van de snel groeiende supermarktketen Marqt. In die interviews zet hij zich vaak af tegen zijn oude werkgever: Ahold. Bolle raakte er bij Ahold langzamerhand van overtuigd dat de voedingsindustrie terug moet naar kleinschaliger en eerlijker geproduceerd voedsel. Marqt heeft bij lange na nog niet de omvang van de Albert Heijn-keten. Maar bij Albert Heijn en andere voedingsondernemingen worden ze wel nerveuzer. Want de groep, vaak jongere consumenten, die voor biologisch en fair trade voeding kiest, groeit hard.
Albert Heijn
Mij viel ook een tijdje geleden de keiharde televisiecommercial van Wakker Dier op, waarbij onder meer Albert Heijn ongenadig ervan langs krijgt. In verband met het aanbod van ‘plofkippen’ in hun winkels. Albert Heijn probeert wel om iets met deze kritiek te doen en om meer duurzame producten in de winkels te krijgen. Maar ik vraag me af hoe jonge, goed geïnformeerde en zelfbewuste cliënten nu tegen het supermarktconcern aankijken. Albert Heijn verliest marktaandeel en wordt denk ik steeds nerveuzer van ketens als Marqt. Ook al hebben die nog lang niet de omvang van Albert Heijn.
McDonald’s
Bij de Amerikaanse hamburgerketen McDonald’s zijn ze gewoonweg in paniek. De zogeheten millennials, jongeren tot dertig jaar, kiezen massaal voor nieuwere ketens, die gezond voedsel promoten. Zoals Chipotle (‘food with integrity’) en de hamburgerketen Five Guys (‘niets komt uit de vriezer’). Sinds 2011 daalde het bezoek van bijvoorbeeld consumenten van 19-21 jarigen aan McDonald’s met bijna 13%! Volgens marktonderzoeken staat McDonald’s bij de millennials niet eens meer in de top-10 van favorieten ketens. En bij de laatste kwartaalcijfers van McDonald’s in oktober dit jaar bleek dat de omzet 5% is gedaald. Dat is fors voor een dergelijk bedrijf.
Beleggen in duurzaam eten - Kansen
Er liggen kansen voor beleggers bij deze trend. Het Nederlandse voedingsconcern
Wessanen, al langer bezig met duurzame voeding, berekende onlangs dat de markt voor duurzame voeding, zoals biologisch en fair trade, jaarlijks met 5-6% groeit. En dat ze die groei ook op de middellange en lange termijn verwachten. Omdat consumenten in toenemende mate bereid zijn iets extra’s te betalen voor goed en duurzaam geproduceerd voedsel. Daar kunnen beleggers op inspelen.
Wessanen doet het zelf bijvoorbeeld sinds midden 2012 geweldig op de beurs, met een koerswinst van circa 165%! Amerikaanse voedingsondernemingen als Dean Foods en Boulder Brands doen het ook niet slecht, met koerswinsten – vanaf begin 2011 tot recent – van respectievelijk 40% en 120%. Lekker en gezond eten kan dus ook heel lucratief zijn!
Meld u aan voor de Beleggen.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!