Sanoma verkoopt Nederlandse tak aan DPG Media
Dinsdag 10 December 2019
| Bron: ABM Financial News
(ABM FN-Dow Jones) Sanoma heeft een overeenkomst gesloten om Sanoma Media Netherlands te verkopen aan DPG Media voor een bedrag van 460 miljoen euro. Dit maakte Sanoma dinsdagochtend bekend.
Sanoma Media Netherlands geeft onder meer titels uit als Libelle, Donald Duck en vtwonen en is ook eigenaar van NU.nl.
In 2018 was dit onderdeel goed voor een omzet van 424 miljoen euro.
“Ik ben heel blij met de overname van Sanoma Media Netherlands. Dit is een belangrijke versterking van onze onderneming, die noodzakelijk is in deze steeds verder digitaliserende wereld. Samen hebben we synergie en grotere slagkracht. Zo kunnen we onze producten beter en sneller digitaliseren”, zei Erik Roddenhof, CEO van DPG Media Nederland.
Het Belgische DPG, voorheen De Persgroep, is in Nederland onder meer bekend van AD, de Volkskrant, een aantal lokale titels en Qmusic.
De desinvestering moet in het derde kwartaal van 2020 worden afgerond en moet nog worden goedgekeurd door toezichthouders.
Door de desinvestering zegt Sanoma circa 400 miljoen euro over hebben voor fusies en overnames om in te kunnen springen op groeikansen, al zal het bedrijf in de eerste instantie met de opbrengsten de schulden willen terugbrengen.
Sanoma paste ook de outlook voor 2019 aan om rekening te houden met de desinvestering. Het bedrijf mikt voor dit jaar op een vergelijkbare netto-omzet uit voortgezette activiteiten die in lijn is met die van 2018 en een aangepaste operationele EBIT-marge van circa 15 procent. Eerder mikte Sanoma nog op minstens 15 procent, nadat in 2018 de teller stokte op 15,7 procent.
Meld u aan voor de Beleggen.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!