(ABM FN-Dow Jones) Prosus kan nog niet inschatten wat per saldo uiteindelijk de impact zal zijn van het coronavirus op zijn activiteiten en resultaten, en of die positief dan wel negatief zal zijn, maar heeft een sterke financiële positie en voldoende liquiditeit. Dat maakte het beursfonds woensdag nabeurs bekend.
Op basis van de recente ontwikkelingen, lijkt het bedrijf een overwegend negatieve impact op de korte termijn te schetsen.
De grootste investering van het bedrijf, in het Chinese onlineconcern Tencent, blijft groeien in een land dat goed lijkt te herstellen van de virusuitbraak, meldde Prosus.
Op de online marktplaatsen waarin Prosus investeert, is het verkeer afgenomen en dit zal op korte termijn een negatieve impact hebben op de omzet en winstgevendheid in dit segment, meldde het concern.
In het segment betaalverkeer en fintech lijken de Europese deelnemingen het goed te doen, maar dit kan veranderen, waarschuwde Prosus.
De impaxt van de recente lockdown in India op dit segment is lastig te beoordelen, maar het transactievolume is in eerste instantie sterk gedaald. Het land is goed voor meer dan de helft van het betaalvolume in deze tak van Prosus.
In het segment maaltijdbezorging is er meer vraag in de verschillende bedrijven in de portefeuille, maar door leveringsproblemen en sluiting van restaurants kon aan die vraag niet altijd worden voldaan. Zo mag bezorgdienst Swiggy blijven bezorgen in India, maar niet in alle regio's. In Brazilië blijft het ordervolume van iFood goed overeind.
Steun aan ondernemingen en gemeenschappen
Het Braziliaans iFood geeft 50 miljoen real aan restaurants en koeriers die door de pandemie geraakt zijn, meldde Prosus. Ook hebben sommige maaltijdbezorgers de fees die restaurants moeten betalen geschrapt, betaaltermijnen versneld, maskers en handschoenen geleverd en advies gegeven aan deelnemende restaurants. Ook in de onlinemarktplaatsen, betaalindustrie en fintech en retail-takken zijn initiatieven ontwikkeld om de bedrijvigheid op peil te houden en klanten en partners te helpen.
Prosus meldde ook verschillende initiatieven om de lokale gemeenschappen te ondersteunen tijdens de crisis.
Zo is maaltijdbezorger Swiggy een campagne gestart om maaltijden te doneren aan mensen in nood in India. Er worden nu 35.000 gratis maaltijden per dag verstrekt, en dit moet op korte termijn naar 500.000 worden getild.
Het moederbedrijf Naspers doneert 1,5 miljard Zuidafrikaanse rand aan de regering, of circa 82 miljoen dollar, waarvan tweederde wordt besteed door de aankoop van beschermende kleding en andere medische benodigheden in China en transport daarvan naar Zuid-Afrika.
Bron: ABM Financial NewsBeeld: Prosus