Nederlandse detailhandel weer terug op de weg omhoog
Dinsdag 30 Juni 2020
| Bron: ABM Financial News
(ABM FN-Dow Jones) De Nederlandse detailhandel heeft in mei van dit jaar weer meer omgezet. Dit bleek dinsdag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
De omzet steeg in mei met 8,2 procent, na een afname 1,1 procent in april.
In mei lagen de volumes 5,9 procent hoger.
De winkels in doe-het-zelfartikelen noteerden opnieuw een recordstijging van de omzet. Daarentegen hadden de kleding- en schoenenwinkels ook in mei te kampen met omzetdalingen, maar wel wat minder erg dan de recordverliezen in maart en april.
De omzet van de winkels in non-food groeide in mei met 1,2 procent. Dat is de eerste groei sinds het begin van de coronacrisis eind maart. Het volume was nagenoeg gelijk aan een jaar eerder.
Binnen de non-foodsector blijven de contrasten groot. De kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren leden ook in mei forse omzetverliezen, maar minder groot dan de recordverliezen in de twee voorgaande maanden. Ook de drogisterijen hebben een fractie minder omgezet dan een jaar eerder. De omzet van de winkels in meubels en woninginrichting, de winkels in consumentenelektronica en witgoed en de winkels in recreatie-artikelen groeide.
Voor de vijfde maand op rij was de omzet van de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren hoger dan een jaar eerder. De recordgroei van april werd in mei nog eens overtroffen.
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in mei 10,1 procent meer omgezet dan in mei 2019. Het verkoopvolume groeide met 6,5 procent. De omzet van de supermarkten lag 10,3 procent hoger dan een jaar eerder, die van de speciaalzaken 8,1 procent.
De online omzet was in mei 49,5 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Op april 2020 na was dit de sterkste omzetstijging sinds de publicatie van de internetverkopen in januari 2014.
Bron: ABM Financial News
Meld u aan voor de Beleggen.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!